Een Holep operatie: dé oplossing voor mijn plasproblemen

Veel te lang gewacht natuurlijk! Ik had al zo’n 8 jaar last van plasproblemen. Vaker plassen, plas slecht kunnen ophouden (altijd het oog op een plaats waar ik snel terecht zou kunnen) en in de nacht steeds vaker uit bed. Op het laatst wel 6-8 keer per nacht. En toen ging het fout. Eind december had ik ineens urineretentie (helemaal niet meer kunnen plassen). Via de spoedeisende hulp van een ziekenhuis gered met een katheter. Na de feestdagen tot drie maal toe geprobeerd of het plassen weer op gang zou komen na verwijdering van de katheter. Dat lukte de derde keer, pas nadat de medicatie veranderd was. Maar deze oplossing zou tijdelijk zijn, zo werd ik gewaarschuwd.  

Op mijn zoektocht naar een definitieve oplossing kwam ik uit bij de Holep operatie. Deze operatie geeft minder risico op nabloedingen, minder kans op infecties en biedt een sneller herstel. Vervolgens bleek dat deze operatie maar in een beperkt aantal Nederlandse ziekenhuizen uitgevoerd wordt.  Navraag leerde dat de wachttijd minimaal 10 maanden zou zijn, zonder garanties. Contacten met de Nederlandse ziekenhuizen verliepen moeizaam en de antwoorden bleven vaag. Er werd geen uitspraak gedaan over de termijn voor de operatie. Ik ben in overleg gegaan met mijn ziektekostenverzekeraar VGZ. Zij hebben nog geprobeerd een snellere oplossing in Nederland te vinden, maar dat is niet gelukt. VGZ bood toen aan dat ik ook bij de Helios kliniek in Krefeld-Uerdingen terecht kon. Ik werd verwezen naar het Zorgloket Duitsland.

Vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling. Telefoontjes en mails van en naar het Zorgloket werden altijd meteen beantwoord, de informatie was helder en concreet, het contact was correct en plezierig. Binnen twee weken na het indienen van de benodigde papieren had ik een afspraak voor een intakegesprek in Krefeld. En tot mijn niet geringe verbazing kon ik al de volgende week terecht voor de operatie. Of ik beschikbaar was? Ik heb het aanbod meteen geaccepteerd en ben een week later op dinsdag (27 februari 2024) naar Krefeld gegaan. De eerste dag werd gevuld met afspraken (anesthesist, uroloog) voor nader onderzoek en met bloed- en urineafname. Woensdagmorgen om 9.00 uur was de operatie. Van die operatie heb ik niets gemerkt. Ik werd met mijn bed naar de operatiezaal gereden. Daar aangekomen, werd het infuus aangebracht en allerlei apparatuur om mij te kunnen monitoren tijdens de operatie. Zo’n vijf seconden na het toedienen van de narcosevloeistof was ik weg. Ik werd rond 11.30 uur wakker in de ruimte die bedoeld is om patiënten na een operatie te monitoren en te laten bijkomen. Kort daarna werd ik terug naar mijn kamer gebracht.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben geraakt van de zorg in de Helios kliniek in Krefeld-Uerdingen.

 

Het was opvallend dat ik geen pijn had. Ik merkte wel dat ik weer een katheter had, maar dat was vooraf zorgvuldig besproken. Ik heb die middag rustig in bed gelegen om bij te komen van de narcose. Ik was niet ziek of misselijk van de narcose, alleen wat slaperig. Tegen vier uur in de middag werd ik wakker en kreeg ik wat meer aandacht voor de kamer en de mensen om mij heen.

Ik ben uiteindelijk tot en met zaterdag in de Helios kliniek gebleven. Tijdens het verblijf in de Helios kliniek heb ik geen pijn ervaren, hooguit af en toe een licht prikkelend gevoel in mijn onderbuik. De eerste dag na de operatie gaat op aan het spoelen via de katheter van de blaas. De urine is dan roze, want de urine is gemengd met bloedstolsels. Het vervangen van de spoelvloeistof gaat 24 uur door, om de 20 minuten en nieuwe zak, ook in de nacht. De tweede dag na de operatie werd het spoelen beëindigd, maar ik behield de katheter. De derde dag (vrijdag) werd de katheter verwijderd en was het wachten op het op gang komen van het plassen. Dat was rond vier uur in de middag het geval. Na een controle of de blaas voldoende geleegd was kreeg ik de boodschap dat ik de volgende dag naar huis kon gaan. Dat had ook op vrijdag gekund, maar ik kreeg het advies om een nacht langer te blijven om het risico van een bloeding te voorkomen. Ik had zo’n 200 km rijden voor de boeg van Krefeld naar mijn woonplaats.

Inmiddels zijn er 10 dagen verstreken na de operatie. Ik voel me goed, houd mij aan het voorschrift geen zwaar tilwerk te verrichten en niet te fietsen en heb nog steeds geen pijn van de operatie. Wel geeft het plassen soms een branderig gevoel, maar dat kan verholpen worden door veel te drinken (minimaal zo’n 2 liter water of thee per dag). Ik heb er alle vertrouwen in dat ik zeer binnenkort weer helemaal normaal zal kunnen functioneren.

Het verblijf in de Helios kliniek was buitengewoon aangenaam. Ik had een grote tweepersoonskamer, fraai afgewerkt, met een open raam voor frisse lucht. Voor het eten is een ruime keuze beschikbaar; het eten zelf is van uitstekende kwaliteit. Om de hoek was een koffiecorner met een espressoapparaat en lederen fauteuils, waar ik een aantal dagen heel comfortabel heb kunnen lezen. Naast het espressoapparaat elke dag vers fruit en zelfs gebak voor bij de koffie. Het verplegend personeel is zeer deskundig en heel erg vriendelijk. Ondanks de drukte was er altijd tijd voor een praatje. De opererend uroloog, dr. Popescu, bleek niet alleen zeer deskundig, maar ook prettig in het contact na de operatie.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben geraakt van de zorg in de Helios kliniek in Krefeld-Uerdingen. En aan alle mannen met plasproblemen, die geconfronteerd worden met lange wachttijden, zou ik willen zeggen: aarzel niet, check bij je zorgverzekeraar of zij gecontracteerde zorg aanbieden in Krefeld en neem contact op via het Zorgloket Duitsland.

RF, Rotterdam (69 jaar)