Enkele jaren geleden werd ik getroffen door een blaasafsluiting, die met een katheter en bijbehorende plastic opvangzakken werd opgevangen. Een dergelijke situatie herhaalde zich enkele malen later, en tenslotte vroeg ik mijn behandelend uroloog of er geen definitieve oplossing mogelijk was. Hij wist als enige oplossing een buikkatheter voor te stellen. Dat ging mijn vrouw en mij te ver, om nog tot mijn dood toe daarmee door het leven te gaan. Ik ben weliswaar 88, maar ik heb toch nog hoop enkele jaren prettig te kunnen leven.

Mijn vrouw is met andere urologen gaan bellen, die gelukkig ook andere oplossingen aangaven, waaronder in overleg met de ziektekostenverzekeraar (IZA). Tenslotte kwamen we via een andere uroloog terecht bij een aantal andere mogelijkheden. Eén daarvan was een nieuwe technische oplossing: een elektronisch apparaatje in de plasbuis dat de prostaatinhoud verpulvert en via spoeling verwijdert, zodat je vervolgens weer normaal de urine kwijt kunt.

In Nederland was het moeilijk om tijdig (binnen enkele maanden) een plek te krijgen die me kon helpen. Het IZA verwees ons naar het Zorgloket Duitsland in Venlo dat kon bemiddelen naar een Duits ziekenhuis, waar de wachttijd redelijk was.

Die behandeling kostte enkele dagen ziekenhuisverblijf: woensdag intekening, en maandag weer naar huis! En het heeft geholpen — ik ben op urologisch gebied weer mezelf.

P.C. Porrey

In het stadje Krefeld is zo’n ziekenhuis dat bovendien een contract met mijn zorgverzekeraar IZA bleek te hebben. Het Helios Klinikum Krefeld-Uerdingen (een van de drie zogenoemde) is specialist op het gebied van urologie en doet, naar wat een van de artsen mij vertelde, zo’n 700-800 prostaatoperaties per jaar. Vertrouwenwekkend dus, en op termijn van enkele weken kon ik behandeld worden. Eerst vond een kennismaking plaats met een van de artsen (waarschijnlijk om te beoordelen of ik in aanmerking kwam).

Die behandeling kostte enkele dagen ziekenhuisverblijf: woensdag intekening, en maandag weer naar huis! En het heeft geholpen — ik ben op urologisch gebied weer mezelf.

Het ziekenhuis was heel prettig om te verblijven en had tevoren uitvoerige informatie gegeven over de te verwachten behandeling, inclusief adressen van hotels in de buurt waar familie kan verblijven.

Het was voor mij een heel prettige ervaring, waarbij ik van de uiteindelijke operatie niets heb gemerkt door de algehele verdoving, die direct na vier uur uitgewerkt was.

Voor mij is alles nu weer normaal!
Met dank aan Zorgloket Duitsland in Venlo (tel. 077-4771970)

P.C. Porrey, Middelburg