Urineretentie verholpen door HOLEP-behandeling

Het voortraject

Woensdagochtend 05.00 uur op 27 juli 2021: van het ene op het andere moment kon ik niet meer kon plassen. Op weg naar de huisartsenpost alwaar werd geconstateerd dat ik zeer waarschijnlijk een acute vorm van urineretentie had. De dienstdoende huisarts besloot een katheter met “kraantje” te plaatsen. Na een week naar de huisarts om de katheter te verwijderen. Nog steeds was het voor mij onmogelijk te plassen. Nieuwe katheter. Verwijzing naar de uroloog van het ziekenhuis in mijn woonomgeving.  De uroloog constateerde een goedaardige prostaatvergroting die de urineretentie veroorzaakte. De operatie zou gebeuren via de HOLEP-behandeling. Een lange periode, augustus 2021 – april 2022, van wachten brak nu aan. Wanneer krijg ik een oproep voor een operatie?

Begin april 2022 had ik genoeg van het wachten en besloot ik zelf tot actie over te gaan. Ik was op zoek naar een oplossing om sneller van mijn prostaatprobleem af te komen en om mij te “bevrijden” van mijn katheter met “kraantje”, die ik 10 maanden met mij meetorste. Ik belde mijn zorgverzekering voor wachtlijst bemiddeling, hierdoor kwam ik in contact met Zorgloket Duitsland. Tot mijn opluchting, maar ook tot mijn verbazing hoe dit mogelijk was, kreeg ik bericht dat ik binnen 3 weken voor een eerste gesprek bij de Helios Klinieken in Krefeld zou worden uitgenodigd. Bij de Helios Klinieken zouden ze ook de HOLEP-methode voor mijn prostaatprobleem toepassen. Onmiddellijk na het eerste gesprek werd al de datum vastgesteld van mijn operatie, drie weken later. Blij dat ik zo snel zou worden geholpen. Geen stress meer.

Ik ben door de artsen goed voorbereid op de ingreep en wist wat me na afloop te wachten stond. Ik ben meer dan tevreden over de wijze waarop het Zorgloket Duitsland en de contactpersoon van de Helios Klinieken in Krefeld mij hebben geholpen om te zorgen voor de snelle operatie

De dag van de operatie

Ik moest op 24 mei 2022 om 9.00 uur in het Helios St. Josefshospital in Krefeld-Uerdingen zijn. In de ochtend onderging ik op een plezierige, accurate wijze, binnen een zeer goede planning allerlei onderzoeken. Ik werd uitstekend voorbereid voor de operatie voor de volgende dag. Hierdoor wist ik dat ik in goede handen was, dus gespannen was ik niet meer. Wat me opviel was dat de overname van mijn kamer naar de operatiekamer zo prettig was. Iedereen stelde zich aan mij voor, het was rustig en er was geen stress.

 

Tijd voor de operatie zelf

Op de operatiekamer stonden er zo’n vijf medewerkers om mij heen en eigenlijk praatte er steeds iemand tegen mij. Ik herinner mij nog dat de anesthesist vroeg of ik wist welke operatie ik zou ondergaan voordat ik in slaap viel. En toen werd ik wakker op de uitslaapkamer. Alles ging goed en ik mocht terug naar de kamer. Ik was verbaasd dat ik totaal geen pijn voelde. Ik verbleef na de operatie ter controle nog twee nachten in het ziekenhuis. Dit i.v.m. de afstand van mijn woonadres in Nederland en Krefeld Uerdingen. Eenmaal thuis heb ik ook geen pijn gevoeld.

Kortom, ik ben zeer positief over het traject in het Helios St. Josefs Hospitaal, voor, tijdens en na de operatie. Ik ben door de artsen goed voorbereid op de ingreep en wist wat me na afloop te wachten stond. Ik ben meer dan tevreden over de wijze waarop het Zorgloket Duitsland en de contactpersoon, International office, van de Helios Klinieken in Krefeld mij hebben geholpen om te zorgen voor de snelle operatie. Tenslotte, het Helios St. Josefs Hospitaal is een heel betrokken ziekenhuis.