Arthroscopie knie

Wat is een arthroscopie van de knie?

Een arthroscopie van de knie (ook wel kijkoperatie genoemd) is een chirurgische techniek die problemen in het kniegewricht kan diagnosticeren en behandelen. Tijdens de ingreep maakt de chirurg een zeer kleine incisie en plaatst hij een kleine camera in uw knie. Hierdoor kan de binnenkant van het gewricht op een scherm bekeken worden. De chirurg kan dan het probleem van de knie onderzoeken en, indien mogelijk, het probleem corrigeren.

Door middel van een arthroscopie kunnen verschillende knieproblemen vastgesteld en behandeld worden, zoals een gescheurde meniscus of beschadigde gewrichtsbanden. Door een tweede sneetje in de huid te maken kan de arts een schaartje of grijpertje inbrengen. Hiermee worden losse stukjes kraakbeen weggehaald en kunnen ruwe oppervlaktes glad gemaakt worden. Tevens kan zo een gescheurde meniscus worden gehecht of verwijderd. Zijn er nog meer instrumenten nodig dan wordt er een derde sneetje in de knie gemaakt.

Er zijn beperkte risico's aan deze ingreep verbonden en de vooruitzichten zijn goed voor de meeste patiënten. De hersteltijd en prognose zullen afhangen van de ernst van het knieprobleem en de complexiteit van de vereiste behandeling.

Hier kunt u terecht voor uw arthroscopie van de knie

Waarom heb ik een arthroscopie van de knie nodig?

Wanneer u pijn in uw knie heeft kan uw arts adviseren om een kijkoperatie van de knie te ondergaan. Het kan zijn dat uw arts reeds een diagnose heeft gesteld van de aandoening die uw pijn veroorzaakt. Het is ook mogelijk dat uw arts een artroscopie uitvoert om een diagnose te kunnen stellen. In beide gevallen is een artroscopie een goede manier om de oorzaak van de pijn te vinden en het probleem, indien mogelijk, direct te behandelen.

Veel voorkomende arthroscopische behandelingen van de knie zijn:

• gescheurde voorste of achterste kruisbanden
  • een gescheurde meniscus
  • knieschijfproblemen (o.a. patellaluxatie)
  • stukjes kraakbeen die los in het gewricht zitten
  • verwijdering van een Bakerse cyste
  • synoviale problemen

Voordelen van een arthroscopie

Een arthroscopie van de knie helpt bij het stellen van een diagnose zoals bij beschadigd kraakbeen of aanhoudende gewrichtspijn. Een arthroscopie van de knie is minder ingrijpend dan een open chirurgische ingreep. De chirurg kan problemen diagnosticeren en opereren met behulp van de arthroscoop. Het voordeel van een arthroscopische ingreep ten opzichte van andere chirurgische behandelingen is:

• minder weefselschade
  • een snellere genezing
  • minder pijn na de de behandeling
  • een lager infectierisico, omdat er kleinere sneetjes worden gemaakt

Wat gebeurt er tijdens een arthroscopie van de knie?

De chirurg of anaesthesist zal beginnen met het geven van een verdoving. Dit kan op een aantal manieren, lokaal (alleen uw knie wordt verdoofd), regionaal (ruggeprik) of algemeen (narcose). Wanneer de verdoving werkt maakt de chirurg een paar kleine incisies in uw knie. Door steriel zout water in de knie te pompen zal deze gaan opzwellen. Dit maakt het voor de chirurg eenvoudiger om in het gewricht te kijken. De artroscoop komt via een van de incisies in het gewricht en de chirurg kijkt in uw gewricht met behulp van de camera. De chirurg kan de beelden van de camera op de monitor in de operatiekamer zien.

Wanneer de chirurg het probleem in uw knie opgespoord heeft kan hij kleine hulpmiddelen in de incisies plaatsen om het probleem te verhelpen. Na de operatie voert de chirurg de zoutoplossing uit uw gewricht af en sluit hij de incisies met hechtingen.

Herstel na de arthroscopie

Het herstel van een artroscopie is meestal sneller dan herstellen van een open operatie. Deze operatie duurt niet heel erg lang, meestal minder dan een uur, afhankelijk van de soort behandeling. In de meeste gevallen kunt u de dag na de operatie het ziekenhuis alweer verlaten, dit met specifieke instructies over hoe om te gaan met het herstel. Daarnaast kan de arts ook pijnstillers voorschrijven. De hersteltijden kunnen variëren van 1-3 weken tot 6-8 weken afhankelijk van de uitgevoerde ingreep.