Hartfalen

Bij hartfalen wordt de pompkracht van het hart verminderd. De patiënten lijden aan kortademigheid, in eerste instantie alleen bij fysieke inspanning, later ook in rust. De oorzaken kunnen tegenwoordig heel precies worden gediagnosticeerd en behandeld. Hoe sneller dit gebeurt, hoe groter de kans om hartfalen effectief te behandelen.

De twee soorten hartfalen

Onze linker hartkamer pompt zuurstofrijk bloed uit de longen in het lichaam in de zogenaamde grote bloedsomloop. De rechter hartkamer pompt het zuurstofarme bloed dat terugstroomt van de organen, spieren en andere weefsels naar de longen, waar het opnieuw wordt voorzien van zuurstof (kleine bloedsomloop).

Bij linkszijdig hartfalen (linker hartfalen), is de linker helft van het hart onvoldoende krachtig en het bloed hoopt zich op in de longen: Het komt tot een opeenhoping van vocht in de longen en benauwdheid.Bij rechtszijdig hartfalen (rechter hartfalen) hoopt het bloed zich op in de weefsels van het lichaam. Er zijn dan vochtophopingen in het lichaam (bijv. In beide benen, in de buikholte en in de lever).

Hier behandelen wij hartfalen

Behandelmethoden bij hartfalen

Veel medicijnen kunnen een positief effect hebben op hartfalen. In sommige gevallen kan het helpen om een speciale pacemaker te implanteren. Inplanteerbare defibrillatoren worden gebruikt om te beschermen tegen levensbedreigende hartritmestoornissen. In het geval van een vergevorderde ziekte kan ook een kunsthartsysteem worden gebruikt. Het Helios Herzzentrum Niederrhein in het Klinikum Krefeld biedt het gehele scala aan behandelingen bij hartfalen aan. U kunt hier snel terecht.

Tot de oorzaken van hartfalen behoren:

• verkalkingen van de kransslagaderen
  • hartinfarct
  • hartspieraandoeningen
  • hartspierontstekingen
  • hoge bloeddruk
  • hartklepafwijkingen

Wachttijden voor behandeling

De wachttijd voor een behandeling in het Helios Klinikum Krefeld bedraagt maximaal 4 weken.

De voordelen van Helios Klinieken

Helios Klinieken is makkelijk te bereiken vanuit Nederland. Wij hebben Nederlandse werknemers in dienst die u begeleiden vanaf de eerste afspraak tot na de behandeling. Ons zorgaanbod is groot en zeer divers. Heeft u vragen over onze behandelingen of over onze behandelmethoden? Neem dan gerust contact met ons op. Een Nederlandssprekende werknemer zal u dan te woord staan.