Wat is prostaathyperplasie?

Een goedaardige prostaathyperplasie wordt ook wel een BPH genoemd, dit staat voor Benigne Prostaat Hyperplasie. Eén op de vier mannen die ouder is dan 50 jaar lijdt aan een goedaardige prostaatvergroting. De symptomen variëren van problemen om de blaas helemaal te ledigen tot het plotseling of nachtelijk urineren.

Terwijl medicamenteuze behandeling vaak een optie is in een vroeg stadium, in een vergevorderd stadium worden andere behandelingen aangeboden. Afhankelijk van de ernst van de aandoening en de bijbehorende symptomen (frequente blaasontstekingen, volledige urineretentie (= niet kunnen plassen of de blaas niet helemaal leeg kunnen plassen) zal uw arts een chirurgische verwijdering van de prostaat met u bespreken.

Mogelijkheden voor de chirurgische behandeling van goedaardige prostaatvergroting

In onze urologische kliniek bieden wij u verschillende mogelijkheden voor de chirurgische behandeling van benigne prostaathyperplasie:

• Als standaard behandeling gebruiken we de holmium laser-enucleatie van de prostaat, kortweg "Holep" genoemd. Hierbij verwijderen we het weefsel van de prostaat met de laser door de urethra (plasbuis). Voordelen van deze ingreep zijn het geringe bloedverlies en de mogelijkheid om zelfs vergrote prostaten (meer dan 100 gram) endoscopisch te kunnen behandelen. In vergelijking met andere lasertechnieken die prostaatweefsel verdampen, gebruiken we het Holep-weefsel voor microscopisch onderzoek. Zo kunnen mogelijke kleine voorbodes van prostaatkanker vroeg worden opgespoord
  • Kleinere prostaatvolumes, die ook problematisch kunnen zijn, worden via de urethra verwijderd met een fijne, bipolaire electrische lus. Ook hiervoor passen wij een moderne, minimaal invasieve procedure (kortweg TUR genaamd) toe. In tegenstelling tot de TUR-P wordt in deze procedure zoutoplossing gebruikt als spoelvloeistof. Een ernstige complicatie, het zogenaamde TUR-syndroom, is daardoor uitgesloten
  • In uiterst zeldzame gevallen, meestal als gevolg van een groot prostaatvolume en/ of blaasstenen, is een open operatie noodzakelijk.
  • Voor oudere mannen, aan wie we geen van de bovengenoemde chirurgische behandelingen kunnen aanbevelen vanwege andere aandoeningen, hebben we de "Prostate Arterial Embolization" (PAE). Hierbij wordt na locale anesthesie via een vasculair katheter de bloedtoevoer naar de prostaat onderbroken. Deze ingreep wordt door ons gebruikt in samenwerking met de afdeling radiologie. De PAE is een veilige en internationaal bewezen methode voor de behandeling van prostaatvergroting, Als alternatief is het daarom een ​​innovatieve oplossing voor patiënten die niet in aanmerking komen voor een operatie

Welke methode het beste is voor uw persoonlijke situatie wordt door u en de uroloog besproken.

Hier kunt u terecht voor het behandelen van BPH