Incontinentie voor urine

Ongeveer 1 miljoen nederlanders lijden aan een blaaszwakte, urine-incontinentie. Zij kunnen hun plas niet ophouden of lekken al urine bij geringe drukverhogingen in de buik, zoals bij hoesten of lachen. Omdat niemand graag over de ziekte praat, lijden velen in stilte. Patiënten zouden eigenlijk niet moeten aarzelen om medisch advies in te winnen bij de urologie van de Helios Kliniek te Krefeld, omdat incontinentieaandoeningen tegenwoordig  goed te behandelen zijn.

Oorzaken en behandelingen

De oorzaken van incontinentie zijn divers: terwijl constant urineren bij mannen meestal een symptoom is van een goedaardige prostaatvergroting, zijn bij vrouwen vaak meerdere bevallingen de oorzaak van veranderingen in de bekkenbodem. Maar ook erfelijke ziekten, operaties in het kleine bekken, bijwerkingen van medicijnen, bestralingen en neurologische aandoeningen kunnen de oorzaak zijn van incontinentie.

De diagnose van incontinentie voor urine

Om de oorzaak te achterhalen, voeren de urologen in het Helios Klinikum Krefeld een uitgebreid urologisch onderzoek uit naast een grondig algemeen onderzoek. Belangrijke processen zijn onder meer de blaasdrukmeting (urodynamica) en beeldvorming middels echografie of röntgen. Indien nodig bespreken we met u de noodzaak van een endoscopie van de blaas.

De behandelingen van incontinentie

In onze urologische kliniek te Krefeld bieden wij u uitgebreide mogelijkheden om de verschillende vormen van incontinentie te behandelen. Aan de hand van de oorzaak van de incontinentie zijn er verschillende behandelopties. Deze variëren van fysiotherapie-oefeningen tot geneesmiddeltherapieën en chirurgie.

Conservatieve (=niet chirurgische) behandelmethoden zijn:

• bekkenbodemtrainingen
  • biofeedback
  • gebruik van pessaria
  • medicamenteuze therapie

Incontinentiechirurgie, minimaal invasieve procedures bij vrouwen:

• gebruik van een tape (Trans Vaginal Tape TVT)
  • colloïdale injecties

Incontinentiechirurgie, minimaal invasieve procedures bij mannen:

• gebruik van een band (Advance Band)
  • sluitspiervervanging bij ernstige incontinentie (sfincter)

Bij aandoeningen van zenuwstelsel (neurogene stoornissen):

• botulinum A toxine inspuiting
  • zenuwstimulatie (sacrale neuromodulatie, blaaspacemaker)

Herstellende (reconstructieve) bekkenbodemchirurgie:

• bij fistels
  • in het geval van bekkenbodemzwakte
  • bij zwakte van de sluitspier

Wachttijden voor een behandeling

De wachttijd voor een incontinentie behandeling in het Klinikum Krefeld, vlak over de Nederlandse grens, bedraagt circa 2 weken voor het eerste consult. Een verwijzing van uw  huisarts is noodzakelijk.

De voordelen van Helios Klinieken

Bij de Helios Kliniek te Krefeld, net over de grens bij Venlo, ontvangen wij patiënten uit de hele wereld. Onze Nederlandstalige werknemers begeleiden u het gehele traject, zodat u goed kunt communiceren met onze artsen. Heeft u vragen over onze behandelmethoden of een behandeling bij Helios Klinieken? Neem dan gerust contact met ons op. Onze Nederlandse medewerkers informeren u graag verder.