Knieoperatie

De knie is een van de gewrichten die het meest wordt belast. Hierdoor kunnen verschillende aandoeningen aan het kniegewricht ontstaan waar u in het dagelijkse leven ongemakken door ervaart. Knieproblemen kunnen zo ernstig zijn, dat u zelfs een nieuwe knie nodig heeft.

Met een knieoperatie kunnen diverse behandelingen worden uitgevoerd. Knieproblemen zoals een gescheurde meniscus of beschadigde gewrichtsbanden kunnen verholpen worden door een kijkoperatie van de knie (knie arthroscopie). Ernstige problemen, zoals een versleten knie, kunnen verholpen worden door een knieprothese. Wanneer u een knieprothese nodig heeft, wordt u bij ons snel geholpen omdat wij korte wachttijden hebben voor een knieprothese.

Knieoperatie door middel van knie arthroscopie

Een kijkoperatie, of ook wel arthroscopie van de knie genoemd of AS knie, is een techniek die door een orthopedisch chirurg wordt toegepast. Tijdens de kijkoperatie van de knie kan de chirurg de problemen in het kniegewricht vaststellen en vaak ook al behandelen. Tijdens de kijkoperatie van de knie wordt er een kleine incisie gemaakt waarbij met behulp van een camera de binnenkant van het kniegewricht bekeken wordt.

Bij deze knieoperatie zijn er beperkte risico’s. De snelheid van het herstel is afhankelijk van de ernst en complexiteit van het knieprobleem.

Knieoperatie waarbij er een knieprothese wordt geplaatst

Bij een versleten knie kunnen de dagelijkse bewegingen al voor ernstige pijn zorgen. Wanneer de beschadiging ernstig is en u veel pijn ervaart kan een operatie noodzakelijk zijn waarbij u een knieprothese krijgt. Als u een nieuwe knie nodig heeft dan kunt u bij de Helios Klinieken terecht. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technieken om een knieprothese te plaatsen. Bij de Helios Klinieken maken we ook gebruik van de PSI methode, hierbij wordt gebruik gemaakt van Patiënt Specifieke Implantaten. De operatiematerialen en mallen worden hierbij op maat gemaakt voor de patiënt.

Door het plaatsen van knieprothese tijdens een knieoperatie hebben duizenden mensen een actiever leven gekregen. Veel mensen zijn daarna pijnvrij en de beweeglijkheid verbetert. Het is wel belangrijk dat na deze ingreep een goede nabehandeling plaatsvindt. Bij de Helios Klinieken kunt u gebruikmaken van de knieprothese revalidatie. Afhankelijk van uw verzekeraar, wordt deze revalidatie vergoed.